Porównanie silników diesla i benzynowych

Napęd diesla jest modelem silnika spalinowego, który użytkuje olej napędowy jako paliwo. Napęd diesla jest bardziej sprawny niż silnik benzynowy, bowiem jego pułap sprężania jest wyższy, co pozwala na wykorzystanie więcej energii z paliwa. W silniku diesla, przebieg palenia zapoczątkowuje się w momencie, gdy ciepło wytworzone przez ściskanie powietrza w cylindrze jest zadowalające, żeby wywołać automatyczny zapłon paliwa.

Silniki diesla są powszechnie traktowane w samochodach ciężarowych, autobusach, traktorach rolniczych i statkach, dlatego że są bardziej wydajne niż silniki benzynowe i umożliwiają na dłuższe przebiegi bez nieodzowności tankowania. Napędy diesla również transmitują mniej dwutlenku węgla niż napędy benzynowe, co czyni je bardziej przyjaznymi dla środowiska.

Silniki diesla są chociaż w wyższym stopniu skomplikowane i droższe w wytwórczości niż silniki benzynowe. Do tego, olej napędowy jest bardziej skomplikowany w produkowaniu i dystrybucji niż etylina, co może prowadzić do wyższych kosztów eksploatacji.

Napędy diesla również potrzebują specjalistycznego oleju i filtrów, które muszą być regularnie zastępowane, co może prowadzić do dodatkowych kosztów eksploatacji.

Napędy diesla również mogą transmitować szkodliwe substancje, takie jak na przykład tlenki azotu (NOx), które mogą negatywnie wpływać na zdrowie ludzi i środowisko. Mnóstwo państw ma aktualnie surowe regulacje dotyczące emisji diesli, które wymagają od fabrykantów samochodów, ażeby zainstalowali nadzwyczajne układy obniżające emisję, takie jak na przykład katalizator SCR, aby wypełnić zasady emisji.

Napędy diesla również mogą być bardziej głośne niż silniki benzynowe, co może być uciążliwe dla niektórych odbiorców. W ostatnich latach producenci napędów diesla wprowadzili co niemiara usprawnień, jak na przykład użycie turbosprężarek i zmodyfikowanie budowy wałków i komory spalania, aby zwiększyć wydajność i obniżyć szum.

Napędy diesla są także nierzadko używane w autach hybrydowych, ponieważ połączenie silnika diesla z napędem elektrycznym umożliwia na podniesienie wydajności paliwowej i redukcję emisji szkodliwych substancji.

Generalnie rzecz biorąc, silniki diesla są bardziej produktywne niż napędy benzynowe i mogą być bardziej przyjazne dla otoczenia, ale są także bardziej wieloaspektowe i droższe w wytwórczości i eksploatacji.

Pomimo tego, że silniki diesla są współcześnie bardziej wieloaspektowe niż napędy benzynowe, silniki diesla są bardziej trwałe i mają dłuższą witalność niż napędy benzynowe. Są one również bardziej odporne na zużycie, dlatego że przebieg spalania w silniku diesla jest bardziej kontrolowany niż w napędzie benzynowym.

Silniki diesla także wytwarzają więcej momentu obrotowego niż silniki benzynowe, co umożliwia na lepsze osiągi i akcelerację pojazdu. Silniki diesla są dodatkowo bardziej ekonomiczne w eksploatacji niż silniki benzynowe, dlatego że ich wyższa wydajność umożliwia na dłuższe przebiegi bez konieczności tankowania.

Niemniej jednak, w ostatnich latach, wynikające z wzrastających obaw dotyczących emisji i zdrowia publicznego, silniki diesla spotykały się z coraz większą krytyką. Dużo miast na całym świecie zaczyna zakazywać ruchu aut z napędami diesla w centrach miast, a sporo krajów przewiduje wkroczenie zakazów sprzedaży nowych pojazdów z silnikami diesla w przyszłości.

Mimo to, silniki diesla nieustannie odgrywają ważną rolę w motoryzacji, zwłaszcza w przypadku pojazdów ciężarowych, autokarów i ciągników rolniczych, dlatego że są one bardziej funkcjonalne i oszczędne niż napędy benzynowe. Producenci napędów diesla dodatkowo pracują nad polepszaniem innowacyjnych technologii, przykładowo systemy redukcji emisji i hybrydy, aby przystosować się do wzrastających wymogów dotyczących ochrony środowiska i zdrowia publicznego.

www.hotelflora.tychy.pl www.eisdorfer-knappen.de fce-fanpage.de www.stas-michaylov.de www.herrenreiter-stammtisch.de